onsdag den 19. oktober 2022


 

Askenfjeld
Forfatter: Anne Spanget-Larsen
Serie: Askens Magikere (1)
Forlag: Krabat
Udgivelsesår: 2022

[Anmeldereksemplar]
Wauw, sikke en fantastisk og medrivende læseoplevelse. En sand pageturner. Den hører til i top 3 over mine bedste fantasy læseoplevelser i år. Den vandt fantasykonkurrencen hos Krabat, og har fået en fantastisk flot lektør, og det kan jeg godt forstå.
Jeg har glædet mig til at læse Askenfjeld og jeg blev bestemt ikke skuffet. Jeg var hooked fra første side og tog mig selv i at sidde med et stort smil på læben.

Bogen starter ud med det smukkeste sagn om kærlighed og forbandelse mellem en troldkvinde og skovens hjerte, og sagnet sætter rammen for bogen. Jeg havde ikke læst meget før jeg kunne mærke, at jeg der ventede mig en magisk læseoplevelse forude.

Den forældreløse Mirja holder sig mest for sig selv i køkkenet, og betragter stille livet omkring sig fra sit arbejdssted, godt skjul under trappen.
En hård vinter er på vej, og skoven omkring Askenfjeld varsler om dårligere tider. Jægernes fælder bliver ødelagte, og der er langt mellem vildtet. Samtidig tager skovens vrede til i styrke
Kort før solhverv ankommer den smukke vildtmaner Ravn til Askenfjeld. Hans ankomst og Askenfjelds bardes pludselige interesse i Mirja, tvinger hende længere frem i lyset, og snart er hendes liv forandret for altid, og hun befinder sig i sit livs kamp.

Hold da op, en virkelig velskrevet og veldisponeret fortælling. Den er opbygget på den helt rigtige måde, og holder læseren fanget hele vejen. Sproget er let og flydende og er ikke til at sætte en finger på. Jeg kunne se borgen, skoven, brønden, vinterhaven og alt det andet for mit indre øje undervejs. Derudover så kan man ikke andet end at holde af Mirja og hendes personlige udvikling undervejs.
Den slutter med en cliffhanger, og jeg kan næsten ikke holde ud, at jeg skal vente med at læse videre om Askens Magikere - Jeg vil have 2’eren nu.
6/6⭐️ til denne magiske læseoplevelse - Læs den!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar