søndag den 9. oktober 2022


 

Kuppelbyens Hemmelighed
Forfatter: Stine Bahrt
Serie: Urværkerne (1)
Forlag: Krabat
Udgivelsesår: 2021

[Anmeldereksemplar]
Med denne bog trådte jeg ind i en for mig ukendt verden. Jeg har aldrig besøgt et lignende univers, men hvis du er til steampunk og fantasy, så får du den perfekte kombination i denne bog. Den er yderst velskrevet og byder på masser af nervepirrende spænding. Jeg læste den i en readalong med andre fantasyfans hvor vi talte plot og teorier undervejs, og det gav en superhyggelig læseoplevelse.

Verden er ødeløgt, så de sidste mennesker på jorden har bosat sig under en kuppel for at sikre fremtiden. Indbyggerne er delt op i evneløse og urværkere, som bidrager til fællesskabet på hver sin måde. 15-årige Nil er evneløs, og bor i Kuppelbyen sammen med sine forældre. En række hændelser truer byens fortsatte eksistens, og før hun ved af det, er hendes liv forandret for altid. Oveni det hele oplever hun også sin første forelskelse, men er det nu også en forelskelse? Og hvis det er, hvem er det så hun egentligt er forelsket i?

Jeg er vild med worldbuildingen og den måde steampunken er integreret på. Det er virkelig gennemført, og der er tænkt på det hele ned til mindste detalje. Der er spændende urværksdele, diverse hapsedimser, geniale opfindelser, lækkert tøj og ikke mindst en masse cool, eller rettere sagt amaze, udtryk i sproget, som forfatteren selv har fundet på. Oveni så er det hele beskrevet så billedligt, at man levende kan se det for sig.

Det er en fortælling om kampen mellem det gode og det onde, om venskaber, forelskelse og om at finde dig selv, og at turde være den man er. Nil er en sød og følsom pige, som man kun kan holde af. Hendes personlige udvikling og spirende kærlighedsliv er spændende at følge.

Kuppel-spændende læsning med amaze karakterer og en fascinerende worldbuilding. Helt vildt originalt - jeg er fan.
6/6⭐️


Tusind tak til mine søde medværter @you.look.like.a.book og @bogormens_verden for masse en hyggelig bogsnak undervejs.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar